• Zagrebačko dijabetičko društvo, udruga za promicanje zdravlja osoba oboljelih od dijabetesa

Nevjerojatno je da chia pored vitamina i minerala u samoj jednoj sjemenci sadrži devet esencijalnih aminokiselina koje omogućuju optimalno funkcioniranje cijeloga organizma. Već je svima dobro poznato da su aminokiseline potrebne za izgradnju mišićnoga tkiva, rast i obnovu stanica, kao i za proizvodnju enzima, hormona i DNA. Od vitamina i minerala u njoj nalazimo:

fosfor, kalcij, cink, mangan, vitamine A, D, K, E, a bogate su i vitaminima B skupine s izuzetkom vitamina B 12.

Chia je jedna od najzdravijih biljki 21. stoljeća i do sada su otkriveni nebrojeni pozitivni učinci koje ima njezino konzumiranje. Na početku je dovoljno reći da je jedna od najbogatijih izvora omega 3- masnih kiselina na svijetu. Dokazano je da sadrži čak više omega 3-masnih kiselina od atlanskoga lososa ili sjemenki lana, koji su slovili za najbogatije izvore te kiseline. Pored toga, bogata je antioksidansima koji ljudski organizam štite od slobodnih radikala. Sadrži nevjerojatno bogatstvo hranjivih tvari, vitamina i minerala te je upravo zbog toga proglašena superhranom 21. stoljeća.

Chia (Salvia hispanica) je biljka koja potječe iz skupine kadulja. Nju su poznavali čak i drevni narodi Maja, Asteka i Indijaca 3.500 g. prije nove ere. Upravo su joj oni i dali to ime, što na njihovu jeziku znači jak ili moćan. Chia je bila neizostavna oprema u bitkama jer je ratnicima davala svu potrebnu energiju, a upotrebljavali su je i lovci koji su pri cjelodnevnoj potrazi za plijenom nosili sa sobom samo koplje i sjemenke chije. Iz tih razloga chia je dobila još i naziv hrana za trčanje. Nakon 4000 godina, drevna tajna izašla je na vidjelo i to kad su znanstvenici pod povećalo stavili sjemenke biljke koja se prostirala na poljima Latinske Amerike i Meksika. Istraživanja su pokazala njezinu nevjerojatnu hranjivu vrijednost te su utvrdili iznenađujuće zdravstvene učinke na organizam. Nakon otkrića Amerike bijelim je ljudima bio zabranjen uzgoj chije jer su se sjemenke koristile u tzv. krivovjernim obredima domorodaca. Chia je danas prepoznata kao izvanredno zdrava namirnica koja ima sposobnost poboljšanja stanja ljudskoga organizma i kvalitete življenja. Jedna je od rijetkih biljaka koju ne napadaju nametnici pa je stoga uzgajivači uzgajaju na potpuno prirodan i ekološki način, bez uporabe pesticida i drugih sredstava.

Nevjerojatno je da chia, pored vitamina i minerala, u samoj jednoj sjemenci sadrži devet esencijalnih aminokiselina koje omogućuju optimalno funkcioniranje cijeloga organizma. Već je svima dobro poznato da su aminokiseline potrebne za izgradnju mišićnoga tkiva, rast i obnovu stanica, kao i za proizvodnju enzima, hormona i DNA. Od vitamina i minerala u njoj nalazimo: fosfor, kalcij, cink, mangan, vitamine A, D, K, E, a bogate su i vitaminima B skupine, s izuzetkom vitamina B 12. Iako chia s jedne strane daje energiju i pomaže pri sportskim naporima te povećava tjelesnu izdržljivost, s druge strane djeluje kao sredstvo za smirenje koje poboljšava kvalitetu spavanja. Kažu da se svi pozitivni učinci chije primijete već nakon nekoliko dana redovitoga uzimanja. Dobra je vijest koja će razveseliti žene je ta da ona itekako smanjuje bolne menstrualne grčeve od kojih pati sve više žena, ali i to da se također s pomoću nje može brzo mršavjeti. Chia sjemenke imaju osobinu izrazite hidratacije te pomiješane s vodom nabreknu i povećaju svoj volumen do 3 puta.

U želudcu taj učinak stvara osjećaj sitosti, a istodobno je tijelo opskrbljeno svim potrebnim hranjivim tvarima. Za vrijeme uzimanja chije, zbog njezina hidratacijskog učinka, organizmu je potrebno osigurati dodatnu količinu vode. Još je jedna prednost chije da zbog svoje bogate hranjive vrijednosti daje tijelu potrebne masnoće, zbog čega se lakše odreći zasićenih masnoća koje se nalaze u maslacu, majonezi i drugim masnoćama koje nude bogati umaci i preljevi. Chia također regulira probavu (nazivaju je još i izvanrednim čistačem crijeva). Budući da su hidrofilne, u dodiru s tekućinom stvaraju gel koji oblaže sluznicu želuca i usporava pretvorbu ugljikohidrata u jednostavne šećere, čime su idealna nadopuna u prehrani dijabetičara. Svojstvo zadržavanja tekućine itekako dobro dođe i tijekom ljetnih mjeseci jer na taj način povećavaju hidratiziranost organizma. Kako chia sjemenke imaju nizak glikemijski indeks, idealan su dodatak prehrani za sportaše jer osim hidratacije i ravnoteže elektrolita, omogućuju učinkovitu i brzu regeneraciju mišića i ostalih tkiva. Chia sjemenke ne sadrže gluten, što je još jedna pohvala u nizu. Služe kao zamjena za brašno jer se mljevenjem sjemenki dobiva posebno chia brašno. Dobiveno brašno najbolje je upotrijebiti unutar 10 minuta kako bi zadržalo omega-3 masne kiseline. Osim što snižavaju krvni tlak i smanjuju preosjetljivost na infekcije, sjemenke djeluju i na prevenciju raka, jačanje kose i kože, smanjenje kolesterola u krvi, sprječavaju visoki krvni tlak te nastanak krvnih ugrušaka.

Prije korištenja chija sjemenke preporučuje se natopiti u vodi ili nekoj drugoj tekućini najmanje 10 minuta (možete i preko noći), tako da se iskoriste njihova hidratantna svojstva. Nakon namakanja postoji bezbroj načina upotrebe; mogu nadopuniti većinu tradicionalnih jela, upotrebljavati se s pahuljicama, za palačinke, salate, razne kolače, ali i juhe, sendviče ili umake. Uspješna su zamjena za jaja pa tako npr. 1 žlica natopljenih chia sjemenki u biskvitu zamjenjuje jedno jaje. Najvažnije je da ove sjemenke uvijek dodajete u jelo na kraju kuhanja, kako ne bi bile podvrgnute termičkoj obradi jer temperatura uništava veći dio hranjivih tvari u chia sjemenkama. Svakako je korisna informacija da 100 grama chia sjemenki sadrži 490 kcal, od toga 36 % ugljikohidrata, 52 % masti i 11 % proteina. Nevjerojatan je podatak da npr. 100 grama chia sjemenki sadrži čak 631 mg kalcija. Ako nismo nutricionistički stručnjaci, u objašnjenju te brojke pomoći će nam usporedba sa 100 ml mlijeka koje sadrži samo 113 mg kalcija. Promatramo li istu količinu sjemenki, slijedi podatak o sadržaju 984 mg fosfora što je količina koja zadovoljava cjelodnevnu potrebu odrasle osobe. Chia je 2006. godine dobila certifikat Instituta za prehrambeno znanstveno istraživanje, na temelju znanstvenih istraživanja koja su potvrdila potpunu prirodnost i nevjerojatne količine esencijalnih tvari te biljke. Istraživanja su potvrdila sljedeće: chia je svestran proizvod, korisniku prijatan, niskokaloričan izvor omega-3 masnih kiselina, prehrambenih vlakana, antioksidansa, bjelančevina, željeza, kalcija i magnezija. S druge strane, u siječnju 2010. u reviji Oprah Magazine objavljen je intervju s profesorom Wayneom Coatesom sa Sveučilišta Arizona koji je chiju okarakterizirao kao jednu od najzdravijih namirnica na svijetu. Chiju možete kupiti u raznim trgovinama zdrave hrane, a prodaje se u obliku sjemenki, ulja, kapsula i suplemenata, piše Tea Werner za Polleo sport.

Preuzeto ZADI broj 2/2014.

Ostali članci u kategoriji